CIOS

Ik krijg energie van een flinke uitdaging

Van judomat tot docent

Tom Gerkema geeft les op CIOS Arnhem. Sport is van jongs af aan verweven in zijn leven: Toen ik vier jaar oud was stond ik al op de judomat en toen ik op mijn 15e mijn zwarte band haalde, mocht ik al zelfstandig lesgeven. Vanzelfsprekend koos ik voor de opleiding Lichamelijke Opvoeding, waarvan ik mijn laatste jaar stageliep bij CIOS Arnhem. Het beviel zo goed dat ik uiteindelijk hier docent vechtsporten ben geworden.

Ruimte voor ontwikkeling

CIOS Arnhem is de plek waar Tom volop de ruimte krijgt om zichzelf te ontwikkelen: Ik geef vakken als didactiek en trainingskunde, maar ook keuzedelen als judoleraar en SCUB (Sport Coördinator (Ge)Uniformeerde Beroepen. Naast het lesgeven hou ik me bezig met project- en onderwijsontwikkeling: ik vind het erg leuk om het onderwijs zo vorm te geven dat collegas fijner kunnen werken én de lessen erop vooruitgaan. Doordat mijn werkzaamheden zo breed zijn, kijk ik wat gemakkelijker met een helikopterview naar de organisatie en ontdek ik sneller verbanden en verbeterpunten.

“Als ik terugkijk op mijn start bij CIOS Arnhem, zie ik dat ik enorm gegroeid ben: als sporter, als docent en als persoon."

Groei

Als ik terugkijk op mijn start bij CIOS Arnhem, zie ik dat ik enorm gegroeid ben: als sporter, als docent en als persoon. Naast didactische vaardigheden heb ik geleerd hoe ik het beste uit mezelf en elke student kan halen. Voor de eerstejaarsstudenten kan de overgang van de middelbare school naar een beroepsopleiding best pittig zijn. Door hun gedrag te spiegelen en het juiste voorbeeld te geven, zien studenten in wat de consequenties van hun gedrag zijn. Ik probeer altijd met de student mee te bewegen en samen te ontdekken waar de specifieke leerbehoeften liggen.

Het verschil maken

In de vier jaar die je samen optrekt, ontstaat er echt een band met de studenten, vertelt Tom. Een student die mij in het bijzonder is bijgebleven is iemand die in een moeilijke privésituatie zat. De student in kwestie had veel meegemaakt in haar leven, zat in therapie en had weinig zelfvertrouwen. Door veel tijd en energie in haar te steken, maakte ze met kleine stapjes vooruitgang. Uiteindelijk groeide haar zelfvertrouwen en heeft ze met vlag en wimpel de opleiding gehaald. Ze is zelfs een hbo-opleiding gaan volgen. Het is heel mooi dat je op die manier een groot verschil in iemands leven kan maken.

Uitdaging

Het onderwijs en de studenten veranderen continu. Het is de uitdaging voor ons als docenten om hierin mee te bewegen en te blijven vernieuwen. We zien de laatste jaren dat studenten meer aandacht nodig hebben op het gebied van gedrag en houding. We besteden extra tijd om studenten hier bewust van te maken en een positieve inhaalslag te creëren op vaardigheden als communiceren, samenwerken en mentale weerbaarheid. Dat is soms moeilijk, maar ik krijg energie van een flinke uitdaging.